“In januari stop ik met roken.” Begin jezelf nu voor te bereiden!

  • Een uitstekend voornemen voor het nieuwe jaar.
  • Een rookstop vraagt voorbereiding.
  • 5 tips om nu al in de praktijk te brengen.

Op 1 januari zullen velen het voornemen maken om te stoppen met roken.

De feesten zijn traditioneel een rustig moment bij de Tabakstoplijn, maar vanaf de tweede week van januari krijgen onze tabakologen veel oproepen van mensen die sinds Nieuwjaar proberen te stoppen met roken, maar het moeilijk hebben.

Hier enkele eenvoudige tips om je rookstop voor te bereiden en je kansen op succes te vergroten.

1. Een datum vastleggen: 1 januari?

Het is niet voldoende om te zeggen: “Ik stop met roken na de feesten.” Dat is te vaag. Zo loop je het risico de deadline altijd maar voor je uit te schuiven. Leg een exacte datum vast en noteer die in je splinternieuwe agenda. De datum maakt niet uit: 1 of 10 januari, de eerste maandag van het jaar…

Visualiseer die dag: je moet een weloverwogen beslissing nemen, je sigaretten, je aanstekers en je asbakken weggooien, eens diep inademen en … je bent vertrokken voor een nieuw jaar zonder tabak!

2. Identificeer je automatismen nu al

Je bent ietwat ‘geprogrammeerd’ om te roken: bepaalde plekken, bepaalde mensen, bepaalde activiteiten kunnen je drang aanwakkeren.

Begin dus nu al die automatismen te identificeren en te doorbreken: ga op een andere plek dan gewoonlijk roken, rook alleen en niet in groep, doe niets anders tijdens het roken (geen spelletjes spelen op je gsm, geen telefoontjes doen, …). Verander ook je planning: als je bijvoorbeeld gewoonlijk na de maaltijd rookt, verplicht jezelf dan nu om 10 minuten te wachten voor je gaat roken.

3. Zoek informatie op over de verschillende mogelijkheden voor hulp

Met hulp heb je 5 keer meer kans dat je rookstop lukt.

Het wordt algemeen aangeraden nicotinevervangers te gebruiken tijdens de ontwenning om niet te veel last te hebben van de ontwenningsverschijnselen die je kunnen ontmoedigen en die het risico op hervallen vergroten. De dosering van de nicotinevervangers varieert van de ene persoon tot de andere, afhankelijk van de verslavingsgraad en je rookprofiel. Wil je al op voorhand vervangers kopen, informeer je bij een tabakoloog of bij je apotheker.

Er zijn nog andere hulpmiddelen, zoals geneesmiddelen op medisch voorschrift (Champix®, …), hulp- en praatgroepen en regelmatige gesprekken met een tabakoloog…

Meer weten over de verschillende manieren om te stoppen met roken.

4. Kondig je goede voornemen aan

Het is makkelijker als je naasten of collega’s weten dat je stopt met roken. Ze zullen je geen sigaret meer aanbieden en vermijden om te roken in je bijzijn.

Laat hen klaar en duidelijk weten of je wil dat ze je aanmoedigen of je er integendeel liever niet over praat om geen druk te voelen.

5. Bel Tabakstop of download de app

De tabakologen van Tabakstop kunnen je begeleiden in je voorbereiding, je helpen om de perfecte datum te kiezen, je adviseren over nicotinevervangers en hun dosering en over alle andere hulpmiddelen. Contacteer hen op het gratis nummer 0800 111 00 of via dit formulier.

Tabakstop heeft ook een gratis app met heel wat tips. Download de app hier.