FAQ Tabakstop-app (veelgestelde vragen)

1. Downloaden en verbinden

  • Als ik inlog op de app met mijn Facebook-account, komt de info die ik deel op de app dan op mijn Facebook-muur terecht?

Nee, inloggen met Facebook is gewoon een snelle en makkelijke manier om een account aan te maken in de Tabakstop-app. Maar daar blijft het bij. Geen enkele van je posts of activiteiten in de Tabakstop-app zal op Facebook worden gedeeld.

  • Hoeveel kost de Tabakstop-app?

De app is volledig gratis, net als alle andere Tabakstop-diensten. Tabakstop is een initiatief van Stichting tegen Kanker en geniet financiële steun van de overheden. Op de app komt geen reclame, in tegenstelling tot andere gratis apps om te stoppen met roken.

  • Hoe verander ik de taal van de Tabakstop-app?

De Tabakstop-app is beschikbaar in 2 talen: Frans en Nederlands. De app opent automatisch in de taal waarin je telefoon is ingesteld. Staat je telefoon ingesteld in het Frans, dan verschijnt de app in het Frans. Staat je telefoon ingesteld in het Nederlands, dan verschijnt de app in het Nederlands. Staat je telefoon ingesteld in nog een andere taal, dan verschijnt de app standaard in het Nederlands.

2. Mijn profiel

  • Ik ben mijn paswoord vergeten. Wat nu?

Klik op het openingsscherm op “paswoord vergeten?” helemaal onderaan. Daarna moet je je e-mailadres ingeven (let op de hoofdletters die je gsm soms automatisch toevoegt). Je krijgt een mail om je paswoord opnieuw in te stellen.

  • Kan ik mijn profielnaam veranderen?

Nee, eenmaal je profiel is aangemaakt, kan de naam ervan niet meer veranderd worden. Je kan de foto daarentegen zo vaak als je wil aanpassen.

  • Hoe verander ik mijn profielfoto?

Ga naar je profiel (onder de tab met de afbeelding van een mannetje) en klik op je huidige profielfoto. Je kan er een van de voorgestelde foto’s kiezen of een foto selecteren die op je telefoon staat.

  • Waarvoor dient alle informatie die wordt gevraagd in het profiel?

Bepaalde informatie is nodig om je statistieken te kunnen bezorgen, zoals het aantal niet-gerookte sigaretten, het uitgespaarde geld of de gewonnen levensjaren… Andere, zoals je postcode of leeftijd, zijn enkel nuttig voor Tabakstop om het profiel van de gebruikers van de app te leren kennen en nog beter te kunnen inspelen op hun noden. Die info wordt geenszins gebruikt om het gedrag van de gebruikers op te volgen buiten de missie van Stichting tegen Kanker en zal in geen enkel geval worden doorgegeven aan een app of website van derden.

Wens je meer te weten over ons beleid inzake de bescherming van persoonlijke gegevens, dan kan je de gebruiksvoorwaarden van de app consulteren.

  • Ik heb me vergist in een antwoord op een vraag in mijn profiel en kan mijn antwoord niet veranderen. Wat doe ik?

Vandaag kunnen de één-antwoord-vragen niet meer gewijzigd worden eens ze werden beantwoord. Dat zal wel mogelijk worden in een nieuwe versie van de app.

Indien je je vergist in een antwoord, zal dat geen gevolgen hebben voor je gebruik van de app, want die vragen worden uitsluitend gebruikt voor de Tabakstop-statistieken. Je kan de app dus normaal blijven gebruiken zonder er rekening mee te houden.

3. Chat en boodschappen van de tabakologen

  • Hoe chatten met anderen?

Je kan chatten met andere gebruikers van de app door te klikken op de tab chat (de vierde tab, met het icoontje van twee overlappende tekstballonnetjes).

  • Onder ‘Conversaties’ vind je al je lopende conversaties.
  • Onder ‘Contacten’ kan je iemand opzoeken door zijn profielnaam in te tikken. Klik daarna op het blauwe mannetje om hem een uitnodiging te sturen. Je kan beginnen chatten zodra die persoon je uitnodiging heeft aanvaard.

Een andere manier om nieuwe contacten aan je lijst toe te voegen, is door te klikken op de voorgestelde contacten in je nieuwsfeed. De app stelt je inderdaad personen voor die een gelijkaardig profiel hebben.

  • Het lukt me niet om een conversatie aan te gaan met één van mijn contacten op de chat. Wat doe ik?

Je kan alleen een conversatie opstarten wanneer die persoon jouw uitnodiging heeft aanvaard. Zolang hij die niet heeft aanvaard, staat de vermelding “(in wacht)” naast zijn naam in je contactenlijst.
Verschijnt die vermelding niet en kan je toch niet chatten, neem dan contact op met Tabakstop.

  • En als ik niet wil chatten?

Je kan de Tabakstop-app zonder probleem gebruiken zonder te communiceren met andere gebruikers of de tabakologen via de chat. Er zijn andere functies van de app die je ook helpen om te stoppen met roken: “waar-of-niet-waar” vragen, statistieken en badges, SOS-functie…

  • Kan ik op de chat met meerdere personen praten, in een groep?

Nee. Nu biedt de app enkel de mogelijkheid om met één persoon te chatten.

  • Modereert Tabakstop de chat?

Neen. Tabakstop is niet verantwoordelijk voor de uitwisselingen op de chat en controleert die niet. Als iemand de chat echter met slechte bedoelingen lijkt te gebruiken (reclame voor een “mirakelproduct” of beledigend taalgebruik bijvoorbeeld), aarzel dan niet om Tabakstop hiervan te verwittigen via advies [at] tabakstop [dot] be (subject: Tabakstop-app) . Klik hier om de gebruiksvoorwaarden van de Tabakstop-app in te kijken.

  • Kan je een persoon blokkeren op de chat?

Ja, dat kan. Indien iemand zich ongepast gedraagt op de chat, kan je ervoor kiezen niet meer met die persoon te chatten. Door die persoon te blokkeren, krijgt je geen berichten meer van hem of haar. Heb je iemand per ongeluk geblokkeerd, dan kan je dit altijd ongedaan maken door de profielnaam in kwestie in te geven in het zoekvenster.

  • Als ik iemand blokkeer op de chat, wordt die daar dan van verwittigd?

Nee, de persoon die je blokkeert krijgt geen verwittiging dat je hem of haar hebt geblokkeerd. Heb je al een gesprek met die persoon gehad, dan verdwijnt dat gesprek van jouw en zijn/haar telefoon. Als hij/zij op zoek gaat naar jouw profielnaam in de contact tab, zal jouw naam niet meer verschijnen en kan hij/zij dus geen gesprek meer opstarten met jou.

  • Ik heb een bericht gestuurd naar een tabakoloog, maar die antwoordt niet. Wat doe ik?

De tabakologen van Tabakstop doen hun best om binnen de 2 werkdagen op alle berichten te antwoorden. Zijn ze overbevraagd, dan kan dat wat langer duren. Krijg je geen antwoord of heb je een dringende vraag, dan kan je Tabakstop elke werkdag bereiken tussen 15u en 19u op het gratis nummer 0800 111 00. Je kan ook raad vragen aan een andere roker die aan het stoppen is via de chat van je app.

4. Courant gebruik

  • Ben ik verplicht om te antwoorden op alle vragen die verschijnen in mijn newsfeed?

Nee, dat is geen verplichting om de app te kunnen gebruiken. Maar het is toch aanbevolen om het spel te spelen om een optimale gebruikservaring te hebben. De onbeantwoorde vragen (zowel de vragen op je profiel als de “Waar-of-niet-waar?” vragen) verschijnen regelmatig terug op je newsfeed in willekeurige volgorde.

  • Wat gebeurt er als ik herval?

Heb je terug een sigaret gerookt, klik dan eenvoudigweg op “Ik ben hervallen” op je profiel, naast je stopdatum. Je kan dan een nieuwe stopdatum ingeven. Je badges komen terug op nul (behalve de badges “10 beantwoorde Waar-of-niet-waar-vragen” en “Eerste stap vooruit”). Nu kan je terug nieuwe badges beginnen veroveren. En panikeer vooral niet: hervallen gebeurt regelmatig bij een rookstop. Je moet vaak verschillende keren proberen en dat wil absoluut niet zeggen dat het je niet gaat lukken. Aarzel niet contact op te nemen met een tabakoloog van Tabakstop (op 0800 111 00 of via je app) om de balans op te maken en je te herpakken.

  • Wat doe ik wanneer zich een technisch probleem voordoet terwijl ik de app gebruik?

In geval van technische problemen, mag je een mail sturen naar advies [at] tabakstop [dot] be (subject: Tabakstop-app) . Wij antwoorden zo snel mogelijk. Gelieve het model van je gsm te vermelden. Indien mogelijk en relevant, gelieve ook een screenshot bij te voegen van het probleem in kwestie. Om te weten hoe je een screenshot maakt van je gsm, ga naar Google en tik in “screenshot” + het model van je gsm. Ideeën en voorstellen om de app te verbeteren zijn ook altijd welkom!

  • Ik heb de indruk dat mijn app niet correct werkt, wat doe ik?

Denk je te maken te hebben met een bug, neem dan gerust contact op met Tabakstop op advies [at] tabakstop [dot] be (subject: Tabakstop-app) . Om het probleem zo snel mogelijk te kunnen behandelen, stuur je ons ook het merk en het model van je smartphone en een screenshot van het probleem in kwestie. Je hulp is meer dan welkom om onze app te verbeteren!

  • Ik krijg de melding “File upload” op mijn gsm. Wat betekent dat?

Als je die melding op je telefoon krijgt, wil dat zeggen dat je net je profielfoto hebt ingegeven of vervangen door een foto die staat opgeslagen op je telefoon. De app heeft de foto in kwestie dus opgeladen.

  • Ik wil geen meldingen krijgen van mijn Tabakstop-app. Hoe doe ik dat?

Wanneer je een nieuwe contactaanvraag of een nieuw bericht ontvangt op de chat, krijg je een melding. Wil je die niet meer ontvangen, dan kan je dat aanpassen in de instellingen van je telefoon.

  • Wat moet ik doen om een nieuwe tip te ontvangen?

Telkens je jouw Tabakstop-app opent, krijg je een nieuwe tip, een Waar-of-niet-waar-vraag of een contactvoorstel op je newsfeed. Je kan ook je newsfeed updaten zonder de app te verlaten door die naar beneden te “slepen” met de vinger.