Wat mij tegenhoudt

Ik ben bang voor de ontwenningsverschijnselen

Rokers horen dikwijls over alle voordelen van het stoppen met roken. Maar wanneer rokers proberen te stoppen zonder rookstophulpmiddelen of psychologische begeleiding, kunnen ze te maken krijgen met onaangename zaken zoals hoofdpijn, depressieve gevoelens, zenuwachtigheid, ... Dit zijn de ontwenningsverschijnselen. Het zijn net deze zaken die maken dat de roker weer terug naar een sigaret grijpt. Angst voor deze symptomen kan een drempel zijn om dan een nieuwe rookstoppoging te wagen.

Meer informatie over de ontwenningsverschijnselen

Tips om met de ontwenningsverschijnselen om te gaan

Ik ben bang om te verdikken.

Roken doet je doorgaans - vooral in het begin - wat vermageren omdat nicotine je calorieverbruik verhoogt en omdat een sigaret de honger stilt. Bij het roken gebruik je bovendien je handen en je mond waardoor je de neiging hebt om minder te eten.

Maar na verloop van tijd verandert de sigaret je smaak- en reukzin. Rokers grijpen dan makkelijker naar voeding met een meer intense smaak. Vaak zijn dat voedingsmiddelen met veel vet in. Wat dus eerst een voordeel leek, zet zich om in een probleem: de roker komt aan … en blijft roken.

Als deze "extra kilo's" zich vooral concentreren in je buikstreek, dan verhoogt je risico op kanker en cardiovasculaire aandoeningen nog meer.

Door te stoppen met roken, kan je soms bijkomen. Maar een uitstekende manier om dit te vermijden, is om nicotinevervangers te gebruiken. Wanneer je deze hulpmiddelen nauwgezet inneemt - zowel wat betreft dosis als wat betreft duur van de inname - kan je de gewichtstoename beperkt houden. Een man zal zo gemiddeld slechts 2,8 kg bijkomen en een vrouw gemiddeld 3,8 kg.

Als je bang bent om te verdikken, zal het aannemen van een gezonde levensstijl een eventuele gewichtstoename zeker helpen beperken of voorkomen.

Ik heb last van stress

Om het even wat eten, een sigaret opsteken, alcohol drinken, … Vaak zijn dat ‘kalmeringsmiddelen’ die je gebruikt als je even niet lekker in je vel zit. Uiteraard zijn die middelen op lange termijn niet aan te raden, want ze zijn schadelijk voor je gezondheid.

Stress moet je absoluut zien te bestrijden, want de gevolgen kunnen nefast zijn:

  • meer vet ter hoogte van de taille
  • vermindering van het weerstandsvermogen
  • vermoeidheid, zenuwachtigheid, prikkelbaarheid
  • risico op depressie

Bij een depressie kun je ‘s ochtends bij het opstaan meer stress voelen. Dat komt door de cortisol, een hormoon dat je lichaam energie moet geven. Een te hoog cortisolgehalte gedurende een te lange periode is echter niet goed voor je lichaam. Een extra reden om de stress te bestrijden.

Stress bestrijden

Alle relaxatietechnieken zijn goed, niet alleen om je geest te ontspannen, maar ook je spieren. Nog een bijzonder goed advies is om aan fysieke activiteit te doen. 
En uiteraard: blijf lachen!

Ik heb last van angst of depressie

Sigaretten en een depressie gaan vaak hand in hand. Het is trouwens vastgesteld dat jongeren die roken meer risico lopen om depressief te worden. Dat zou komen door het effect van de nicotine op de hersenen. 

De vraag is dan ook: veroorzaken sigaretten een depressief gevoel of rook je meer omdat je depressief bent? Wat vaststaat, is dat je veel moeilijker kunt stoppen met roken als je sigaretten niet alleen als een morele houvast beschouwt, maar ook als een lichamelijke steun: je ochtendsigaret helpt je zogezegd om wakker te worden, je avondsigaret om in slaap te vallen… En overdag helpt de rook om je sombere gedachten te verjagen…

Dat depressieve mensen meer verslaafd zijn aan roken, is ook te verklaren door het feit dat tabaksrook bepaalde stoffen bevat die op antidepressiva lijken. Maar let op: roken is beslist niet bedoeld als geneesmiddel, ook al voel je dat misschien zo aan, die stoffen zijn namelijk bijzonder giftig…!

Heb je last van angstgevoelens? Misschien helpt roken jou om even tot rust te komen. Zowel de nicotine als de gebaren en het inhaleren van de rook hebben kalmerende eigenschappen, afhankelijk van de omstandigheden. In andere gevallen geldt het tegenovergestelde en heeft roken eerder een opwekkend effect. Je zou echter in beide gevallen een betere manier moeten vinden om op een gezonde manier met de situatie om te gaan.

In mijn omgeving zijn veel rokers 

Het is natuurlijk moeilijk om te stoppen met roken als je omringd bent door rokers, zelfs al willen sommigen van hen zelf ook stoppen met roken. Vaak krijg je de indruk dat iedereen rookt: buiten bij kantoren (binnen mag je niet roken), in films (een vorm van verdoken reclame) enz. 

De houding van je omgeving speelt een cruciale rol als je hebt besloten om te stoppen met roken. De mensen in je omgeving zouden echt moeten vermijden om in jouw bijzijn te roken, ten eerste om je niet te beïnvloeden en ten tweede om je niet passief te laten meeroken. Het staat jammer genoeg vast dat niet-rokers zich ongewild vergiftigen door de sigarettenrook van anderen, ondanks de systemen voor ventilatie en luchtfiltering.