Games zetten jongeren aan tot roken

woensdag, 4 januari 2017
  • Meest verkochte games in Verenigd Koninkrijk geanalyseerd
  • 44% bevat beelden die verband houden met roken of alcohol
  • 80% van de 10- tot 15-jarigen speelt games

Zetten games jongeren aan om tabak en alcohol te gebruiken? Die vraag hebben Britse onderzoekers zich gesteld. Ze onderzochten de verwijzingen naar alcohol en tabak in games en de manier waarop die verwijzingen de jonge gamers beïnvloeden.

Dubbel zo veel risico om te roken of te drinken

Het onderzoeksteam heeft 32 van de games onderzocht die in 2012 en 2013 het meest werden verkocht in het Verenigd Koninkrijk. 44% van deze games bevat verwijzingen of beelden die verband houden met sigaretten of drank.

Het team vroeg daarna aan 1094 Britse adolescenten tussen 11 en 17 jaar oud of ze deze games hadden gespeeld en of ze al dan niet roken of drinken. Ze stelden vast dat de adolescenten die ten minste een van de games met verwijzingen naar tabak en alcohol speelden, dubbel zo veel rookten of dronken.

Ouders onvoldoende op de hoogte

Volgens een psycholoog van het Britse ‘Centre for Tobacco and Alcohol Studies’ speelt 80% van de 10- tot 15-jarigen deze games. Meer dan de helft van de Britse ouders is niet op de hoogte van de schadelijke inhoud waaraan hun kinderen worden blootgesteld.

The University of Nottingham - https://www.nottingham.ac.uk/news/pressreleases/2016/october/teenagers-influenced-by-video-games-with-alcohol-and-smoking-content.aspx