Voeding en roken: een oude vete?

Praten over roken of over stoppen met roken, kan niet zonder het ook te hebben over voeding: beide thema’s zijn onlosmakelijk verbonden. En er zijn heel wat aspecten die aan bod kunnen komen: rokers zouden vaak slecht eten, ze zouden bang zijn om aan te komen als ze stoppen met roken, nicotine, de factor die een rookverslaving in stand houdt, zou ook invloed hebben op je lichaamsgewicht, het zou aangewezen zijn om je voedingsgewoontes te veranderen wanneer je stopt met roken, …

1 Belg op 2 heeft overgewicht

Vandaag heeft in België 1 op 2 volwassenen een gewicht dat de cardiovasculaire gezondheid in gevaar brengt. Dat is te wijten aan een onevenwicht tussen een te rijke voeding en een te sedentaire levensstijl. Algemeen gesproken eten we te veel vetten en suikers en onvoldoende groenten, fruit en zetmeelproducten op basis van volkorenbloem. We drinken ook te veel alcohol. En we bewegen niet genoeg, niet in ons dagelijks leven en niet door te sporten.

Groter voedingsonevenwicht bij rokers

Welke invloed heeft tabak op overgewicht? BIS (Brussels inter-ethnic study) heeft een enquête afgenomen bij 923 personen tussen 40 en 59 jaar. Bij de respondenten zaten rokers, ex-rokers en niet-rokers. Het onderzoek toont aan dat de rokers minder evenwichtig eten. Ze eten meer afgeraden voedingsstoffen. Ze combineren dus het cardiovasculaire risico dat gepaard gaat met het roken met het risico dat te wijten is aan een slechte voeding. Wanneer ze stoppen met roken, evolueren hun voedingsgewoontes niet ten goede.

40% van de gewichtstoename na het stoppen met roken is te wijten aan het verdwijnen van het energieverbruik door de nicotine, dat geschat wordt op gemiddeld 200 calorieën per dag. 60% is te wijten aan een grotere voedselinname, die wordt geschat op gemiddeld 300 calorieën per dag. Ex-rokers gaan meer eten omdat ze compensatiegedrag gaan vertonen, een mechanisme dat bij iedereen anders is. Sommige ex-rokers moeten dus vechten tegen een overdaad van 500 calorieën per dag.

Op de website van VRGT kan je een werkboekje downloaden “Ik stop met roken en let op mijn gewicht” : http://www.vrgt.be/index.php?page=224

Opnieuw evenwichtig eten

Het is belangrijk een evenwichtig voedingspatroon aan te houden. Er moet specifieke aandacht worden besteed aan de verzadigde vetzuren en transvetzuren en aan voedingsmiddelen met een zoete smaak. Wat de energiebalans betreft, speelt de hoeveelheid ingenomen voedsel een belangrijke rol, maar het is vooral de kwaliteit van de ingenomen voedingsmiddelen die problemen oplevert.

Vergelijk bijvoorbeeld een slaatje: 300 g x 15 Kcal = 45 Kcal met een stuk chocolade: 10 g x 550 Kcal = 55 Kcal. Maar wees gerust, gezond eten sluit lekker eten niet uit, wel integendeel. Op http://www.kanker.be/recepten vind je heerlijke recepten van Stichting tegen Kanker.

Actu-Dieta 4 - 2014, Enquête du BIS (Brussels inter-ethnic study)