Mindfulness om te stoppen met roken

Beslissen om te stoppen met roken is net als voorbereidingen treffen om op reis te vertrekken: je stopt in je valiezen wat je denkt nodig te hebben. Voor je stopt met roken, stop je ook best in je bagage wat je kan helpen bij dit proces: de steun van een tabakoloog, nicotinevervangers, , een alternatief plan voor de moeilijkste momenten, …
Stoppen met roken hoeft zich niet te beperken tot EEN enkele methode: voorzie verschillende hulpmiddelen in je bagage om je kansen op succes te vergroten.

Je focussen op jezelf om de juiste beslissingen te nemen

Een van die hulpmiddelen om je te ondersteunen kan mindfulness zijn. Er wordt vaak over gepraat, maar wat houdt deze vorm van meditatie nu eigenlijk in?
Het is een discipline geïnspireerd op de boeddhistische traditie en het is simpelweg … een pauze nemen. Enkele minuten lang schuif je al je zorgen en bekommernissen aan de kant en vergeet je de berg werk die je nog moet verzetten.
De bedoeling is om terug te focussen op jezelf, je lichaam en je gevoelens. Resultaat: je leert je gevoelens analyseren, je leert jezelf beter kennen en slaagt er zo beter in de juiste beslissingen te nemen.

Een remedie tegen “emo-roken”

Je hebt zin in een sigaret omdat je de nicotine nodig hebt, maar soms ook omdat je je verveelt of zelfs gestresseerd, angstig, verdrietig bent, … Roken biedt een antwoord op die emotionele noden door je een tijdelijk gevoel van rust te geven.
Mindfulness kan je helpen om andere manieren te vinden om je bezig te houden, te ontstressen, … zodat je die “emo-sigaretten” niet meer nodig hebt.
Het is een methode die je geleidelijk moet aanleren, want afremmen is in onze doldraaiende maatschappij niet altijd zo makkelijk.

Verschillende mutualiteiten organiseren cursussen mindfullness, informeer of je bij jou in de buurt kan deelnemen. Sommige tabakologen gebruiken deze techniek in hun rookstopbegeleiding. Vraag ernaar als je interesse hebt.